Höyrytykselle ulkoistettu käytönvalvonta on ollut DS Smithille varma ja vaivaton ratkaisu
Höyrytyksen huolto- ja käytönvalvontapalvelut taipuvat moneksi, ja niistä voidaan räätälöidä laajakin kokonaisuus asiakkaan tarpeisiin.
Tampereen tehtaallaan aaltopahvia valmistava DS Smith on ulkoistanut 7,2 MW höyrykattilalaitoksensa lakisääteisen käytönvalvonnan kokonaan Höyrytyksen hoidettavaksi siten, että pätevät ammattilaiset käyvät paikan päällä useita kertoja viikossa. Sopimus sisältää lisäksi 24/7-päivystyksen, kaasukäytönvalvonnan, varakäytönvalvonnan, tarvittavat muutos- ja korjaustyöt sekä varaenergiapalvelun. Yhteistyö on sujunut mainiosti jo vuosia.
Laaja huolto- ja käytönvalvontasopimus sai alkunsa hyvistä kokemuksista, joita DS Smithillä oli saatu Höyrytyksen huolehtiessa jo aiemmin Tampereen tehtaan höyrykattilan huollosta. ”Kun oma kunnossapitopäällikkömme sitten jäi eläkkeelle eikä talossa enää ollut omasta takaa tarvittavaa osaamista, käytönvalvonta päätettiin siirtää Höyrytykselle. Se on meille varma ratkaisu”, kertoo tekninen ostaja Mikko Sorri DS Smithiltä.
DS Smith on johtava maailmanlaajuinen palveluntarjoaja ympäristöystävällisten pakkausten, paperipohjaisten tuotteiden sekä kierrätyspalvelujen alalla. Sen Tampereen tehtaalla höyryä tarvitaan aaltopahvin valmistusprosessiin.
Jaksoittainen käytönvalvonta kolme kertaa viikossa
Höyrytys ylläpitää ja valvoo DS Smithin kattilalaitoksen toimintaa jaksoittaisen käytönvalvonnan toimintamallin mukaan. Se tarkoittaa, että paikan päällä käydään tarkastuskäynnillä vähintään kolme kertaa viikossa. Tarkastusten välisen ajan tulee aina olla alle 84 tuntia. Tukesin ohjeistuksen mukaan jaksoittainen käytönvalvonta edellyttää, että kattilassa on tarvittavat varmistetut varojärjestelmät. Jaksoittainen käytönvalvonta soveltuu pääsääntöisesti pieniin kaasu- tai öljykäyttöisiin laitoksiin.
”Yhteistyö on sujunut hyvin, eikä noin vuoteen ole ollut mitään kummempia häiriöitä. Häiriöttömyyshän on tässä molempien osapuolien etu”, sanoo Mikko Sorri. Höyrytyksen asiantuntijat saadaan säännöllisten valvontakäyntien lisäksi muulloinkin tarvittaessa nopeasti paikalle, koska Höyrytyksen toimipiste sijaitsee noin 10 kilometrin päässä DS Smithin tehtaasta.
Sorri huomauttaa, ettei jatkuvan valvonta- ja päivystyssysteemin pyörittäminen mitenkään onnistuisikaan yhden oman työntekijän varassa. Jos se pitäisi järjestää omin voimin, tarvittaisiin useita tehtävään koulutuksen saaneita osaajia sekä jatkuvaa työvuorojen ja lomien tarkkaa koordinointia. Kun käytönvalvonta ja huolto on ulkoistettu laitteiston tarkasti tuntevalle Höyrytykselle, DS Smith voi keskittyä omaan liiketoimintaansa ja luottaa siihen, että laitos toimii ja höyryä on koko ajan saatavilla.
24/7-päivystys ja varaenergia turvaavat tuotannon
Huolto- ja käytönvalvontasopimukseen sisältyvä 24/7-päivystyspalvelu on Sorrin mukaan tehtaan toiminnan kannalta elintärkeää. Esimerkkinä asioiden ripeästä hoitumisesta hän kertoo sähköverkon häiriön aiheuttamasta ongelmatilanteesta. Höyrytyksen päivystäjä pystyi antamaan tärkeimmät ohjeet ongelman ratkaisemiseksi jo puhelimitse samalla, kun ajoi itse käymään paikan päällä.
Sopimukseen sisältyvää Höyrytyksen liikkuvaa varaenergiaa ei DS Smithillä ole toistaiseksi tarvittu. Sovitussa vasteajassa paikalle saapuva varaenergia on kuitenkin Sorrin mukaan tärkeä palvelu, jolla varmistetaan tuotannon jatkuvuus esimerkiksi kaasun saannin yllättäen katketessa. Höyrytys hoitaa sopimuksen puitteissa myös ennalta aikataulutettuja tehtäviä, kuten kesähuoltokatkon ajalle suunnitellut korjaus- ja kunnostustyöt.
Höyrytys tarjoaa huolto- ja käytönvalvontapalveluita koko maan laajuisesti. Valtakunnallinen huoltopalveluverkosto toimii yhtiön Keravan, Tampereen, Lappeenrannan, Seinäjoen, Kuopion ja Oulun toimipisteistä käsin. Huolto- ja käytönvalvontasopimus suunnitellaan aina yksilöllisesti asiakkaan tarpeiden mukaan.